пятница, 25 марта 2016 г.

Обласний семінар «Особливості національної ідентифікації в сучасних соціокультурних умовах»

 Сучасний період розвитку освіти в контексті глобальних цивілізаційних процесів обумовлює необхідність теоретичного осмислення проблеми формування особистості громадянина, її становлення та самовизначення.
Розбудова України як незалежної держави відбувається на тлі демократизації всіх сфер суспільного життя, тому актуальною проблемою сучасної педагогічної практики є громадянське виховання в умовах полікультурного регіону, що ґрунтується на принципах рівності і недискримінації у всебічному розвитку особистості та потребує забезпечення умов для збереження і розвитку національних культур.
Формування ідентичності особистості також обумовлено особливостями регіону, його етнонаціональним складом та соціальним устроєм. Особливості полікультурного середовища вимагають у процесі формування громадянських якостей урахування низки об’єктивних та суб’єктивних факторів: національно-територіального, соціально-економічного, соціального середовища, ідеології, політики, моралі та ін.
Актуальність цих питань стала приводом для проведення Регіональним інформаційно-аналітичним центром «Освіта та громадянське суспільство» разом з КЗ ««Запорізький обласний центр туризму і краєзнавства, спорту та екскурсій ЗОР  24-25 березня 2016 року обласного семінару «Особливості національної ідентифікації в сучасних соціокультурних умовах».
До участі у семінарі були запрошені методисти районних методкабінетів відділів освіти райдержадміністрацій Запорізької області та органів місцевого самоврядування, методисти-координатори із створення виховного і розвивального середовища районних методичних підрозділів Інформаційно-аналітичного методичного центру Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради, а також педагогічні працівники загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів з числа учасників бойових дій, учасників АТО та внутрішньо переміщених осіб із зони АТО, які опікуються питаннями виховної роботи.
На початку семінару виступили ректор Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Пашков В. В. та директор Запорізького обласного центру туризму і краєзнавства, спорту та екскурсій Митрофанова Т. Г.
Завідувач Регіонального інформаційно-аналітичного центру «Освіта та громадянське суспільство» Мальований М. М. виступив з доповіддю на тему феномен ідентичності суб’єктів освітнього простору.
Інформацію про соціальний захист учасників АТО та внутрішньо переміщених осіб до присутніх довели співробітники Департаменту соціального захисту населення Запорізької облдержадміністрації Сідєльнікова М. В. та Скорик Л. С.
Яким чином забезпечується права громадян на безоплатну правову допомогу розповіла директор першого Запорізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Бородіна О. Й.; про сучасні електронні сервіси Міністерства юстиції України - Бут О.О., співробітник Головного територіального управління юстиції у Запорізькій області. а про психологічну допомогу - Паскевська Ю. А., голова громадської організації «Асоціація фахівців психологічної допомоги»,
Про правоосвітні заходи серед учасників навально виховного процесу розповів адвокат Регіонального центру безоплатної вторинної правової допомоги, заступник голови Координаційної ради молодих юристів при Головному територіальному управління юстиції у Запорізькій області Балковий Р. Л.
Досить жвавий інтерес викликало питання щодо впровадження інноваційних виховних технологій у роботі з молоддю в позанавчальний час. З цим питанням виступили в.о. директора обласної бібліотеки для юнацтва Писанець В. В. та директор Обласного центру патріотичного виховання молоді Шконда М. А.
Особливості формування громадянської ідентичності учасників навчально-виховного процесу в умовах полікультурного регіону висвітила Богомолова Н. М., співробітник РІАЦ «Освіта та громадянське суспільство»,
Про феномен української ідентичності в сучасних соціокультурних умовах розповідала Шугальова І. М., доцент кафедри історії України Запорізького національного університету, а про формування національної ідентичності засобами мистецтва – Олійник Ю. І., доцента кафедри теорії і методики виховання Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

Другий день семінару розпочався з «Маршруту Безпеки», учасниками якого стали самі педагогічні працівники, а організаторами - ГО «Центр розвитку кар’єри «Професіонали» (президент Дядя К.C.). «Маршрут Безпеки» - це навчальний інструмент для підвищення обізнаності через особисте залучення до спільної діяльності. Метою розробленого курсу є не тільки профілактика торгівлі людьми серед молоді, але й підвищення порогу толерантності до людей, які стали жертвами трафінга. «Знайди свій безпечний маршрут» також сприяє бажанню спілкуватися та ділитися з іншими знаннями й думками з приводу питань оцінки ризиків життєвих ситуацій і пов’язаних з ними цінностями та ставленням
Практичні заняття та вправи щодо особливості ідентичності сучасної молоді та забезпечення прав людини в Інтернеті, які проводили представники Координаційної ради молодих юристів при Головному територіальному управління юстиції у Запорізькій області (Богомолова Н.М. та Дядя К.С.) стали в нагоді для педагогів, бо спілкування сучасної молоді засобами соціальних мереж потребують нових знань та навичок, а також урахування особливостей формування громадянської позиції суб’єктів виховного процесу.
Механізм реалізації громадянських прав та обовязків, як фактору формування громадянської компетентності учасників навчально-виховного процесу, з яким ознайомили керівники ГО «Центр реформ, демократії та права», члени Координаційної ради молодих юристів при Головному територіальному управління юстиції у Запорізькій області (Дємєнєва О.В. та Бізденежний С. Р.) викликало досить жваву дискусію серед учасників семінару.
Особливості національної ідентифікації в умовах полікультурного середовища учасники семінару обговорювали під час зустрічі з членом Координаційної ради національних товариств при голові Запорізької облдержадміністрації, головою Громадської організації «Арабський центр» Хамдані Н.К., який відзначив, що патріотизм є творчим актом духовного самовизначення особи та дієвим фактором формування свідомої громадянської позиції особистості. Разом із тим, національно-патріотичне виховання не повинно прищеплювати ідеї культурного імперіалізму, тобто способу споглядання світу лише очима власної культури. Концепція національно- патріотичного виховання дітей та молоді також виходить з ідеї об’єднання різних народів, національних та етнічних груп, які проживають на території України, довкола ідеї української державності, українського громадянства, що виступають загальними надбаннями, забезпечують їхній всебічний соціальний та культурний розвиток. Українська держава заперечує будь-які форми дискримінації, підтримуючи всі мови і культури, що зазнали такої дискримінації в часи колоніальної залежності України. Народ України – це понад двісті різних народностей, які мають свою етнічну самосвідомість. Проте етнічна самосвідомість різних народів не заперечує готовності свідомо служити інтересам їх Батьківщини – України. На більш високому рівні етнічна самосвідомість переростає в національну самосвідомість. Остання передбачає ідентифікацію особистості з усім народом України, незалежно від свого етнічного походження, політично об’єднаного єдиним інститутом громадянства, територією, економікою, історичною долею та перспективами майбутнього.


В умовах поліетнічного складу українського суспільства важливими завданнями патріотичного виховання є протистояння сепаратизму, збереження міжнаціональної злагоди, розуміння того, що Україна  – демократична та правова держава, в якій найважливішою суспільною справою є створення умов для розвитку вільної особистості громадянина-патріота.

Щасливий я, що проживаю у країні,
Де головує Конституції закон,
Де є права у кожної дитини,
Під захистом Конвенції ООН.
Якщо колись у мене запитають: -
Де я хотів би жити на землі?
Я  відповім, бо слова маю право,
Країну вибирати до душі.
Мій вибір -  Україна - мати,
Я з літ малих  її громадянин.
Я маю право жити у  родині ,
Щасливий я і дуже гордий тим.
 Права є в мене: мріяти, любити,
Без них не варто жити на землі,
Я  лікуватись маю право й відпочити –
Багато  й інших надано мені.
Я - християнин!Я маю право  віри.
У храм піду, спасителю вклонюсь.
За рід, за мир, за долю України,
У помислах з молитвою звернусь.
Я попрошу, щоб  у моїй державі,
Пісні лунали, не лилася кров,
Щоб символи її калина прикрашала,
Та панували злагода й любов!

Удовиченко Валентин, Нововасилівський НВК
Вільнянського району


Комментариев нет:

Отправить комментарий

После текста обсуждения выбирайте подпись Анонимный